Content

Follower comel ♥

Rabu, April 11, 2012

Kehidupan dan Perjuangan perlu seiring

Apakah itu kehidupan? apakah definisi sebenar sebuah kehidupan?
Tanpa merujuk kepada kamus Dewan Bahasa & Pustaka, saya akan tafsirkan sendiri apa yang dimaksudkan dengan kehidupan mengikut pandangan saya sendiri.Tidak semestinya semua orang perlu setuju. Mungkin ada yang membantah.

KEHIDUPAN adalah suatu PERJUANGAN. Dan yang pastinya untuk berjuang mestilah memerlukan PENGORBANAN. Bila bercakap mengenai pengorbanan, banyak lagi perkara yang kita boleh dihuraikan. Pengorbanan dari segi harta, tenaga, masa dan sebagainya.

Bagi diri saya sendiri, pembahagian masa yang sistematik adalah sangat penting bagi memastikan amanah yang dipertanggungjawabkan dapat dijalankan dengan sebaiknya dan dapat menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan oleh pensyarah.


Walau sebanyak mana pun tugasan yang diberikan,sebanyak mana pun topik-topik yang perlu dibaca sebelum ujian dan peperiksaan, saya perlu memastikan semua kerja-kerja yang perlu di hantar sebelum peperiksaan yang diberikan oleh pensyarah telah diselesaikan terlebih dahulu dengan sebaiknya. Itu janji dila pada diri sendiri sejak dari mula dila membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran.
Apapun, kita hanya mampu merancang & Allah jugalah yang berhak menentukan segalanya. Mungkin ini adalah ujian daripada Allah utk melihat sejauh mana hambaNya ini bersabar dengan ketentuanNya. Dan dila percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya.
Bagi saya, memang hidup ini memerlukan pengorbanan.Tiada kehidupan tanpa pengorbanan. Tapi biarlah segala pengorbanan kita ada nilai di sisi-NYA...
Pesanan buat diri ini: Teruskan perjuangan & jangan pernah berputus asa.
HIDUP ADALAH SATU PERJUANGAN


Sekadar hiasan..